Ανδρέας Κάλβος
Ο Φιλόπατρις
Η ωδή ανήκει στη συλλογή Η Λύρα. Ο Φιλόπατρις μαζί με την ωδή Εις θάνατον είναι τα μόνα ποιήματα του Κάλβου που δεν αναφέρονται στην Ελληνική Επανάσταση. Η πρώτη ωδή είναι ένας ύμνος στην ιδιαίτερη πατρίδα του· η άλλη μια αναπόληση της πεθαμένης μητέρας του.
α' |
ιβ' |
||||
5 |
Ω φιλτάτη πατρίς, |
60 |
Χαίρε Αυσονία, χαίρε |
||
β' |
ιγ' |
||||
10 |
Και συ τον ύμνον δέξου· |
65 |
Της Ζακύνθου τα δάση, |
||
γ' |
ιδ' |
||||
15 |
Ποτέ δεν σε ελησμόνησα, |
70 |
Και σήμερον τα δένδρα, |
||
δ' |
ιε' |
||||
20 |
Αλλά ευτυχής ή δύστηνος, όταν το φως επλούτει τα βουνά και τα κύματα, σε εμπρός των οφθαλμών μου πάντοτες είχον. |
75 | Το κύμα ιόνιον πρώτον |
||
ε' |
ις' |
||||
25 |
Συ, όταν τα ουράνια ρόδα με το αμαυρότατον πέπλον σκεπάζει η νύκτα, συ είσαι των ονείρων μου η χαρά μόνη. |
80 |
Κι όταν το εσπέριον άστρον |
||
στ' |
ιζ' |
||||
30 |
Τα βήματά μου φώτισε ποτέ εις την Αυσονίαν, γη μακαρία, ο ήλιος· κει καθαρός ο αέρας πάντα γελάει. |
85 |
Φιλεί το ίδιον κύμα, |
||
ζ' |
ιη' |
||||
35 |
Εκεί ο λαός ηυτύχησεν |
90 |
Μοσχοβολάει το κλίμα σου, |
||
η' |
ιθ' |
||||
40 |
Άγρια, μεγάλα τρέχουσι |
95 |
Σταφυλοφόρους ρίζας, |
||
θ' |
κ' |
||||
45 |
Αδειάζει επί τας όχθας |
100 |
Η λαμπάς η αιώνιος |
||
ι' |
κα' |
||||
50 |
Εκεί το αιόλιον φύσημα μ' έφερεν· οι ακτίνες μ' έθρεψαν, μ' εθεράπευσαν της υπεργλυκυτάτης ελευθερίας. |
105 |
Δεν έμεινεν έαν έπεσε |
||
ια' |
κβ' |
||||
55 |
Και τους ναούς σου εθαύμασα των Κελτών ιερά πόλις· του λόγου ποία ποία εις εσέ του πνεύματος λείπει αφροδίτη; |
110 |
Είσαι ευτυχής· και πλέον |
||
κγ' |
|||||
|
Στιχ. 4-5: του Απόλλωνος τα χρυσά δώρα· τη λύρα του Απόλλωνα, το ποιητικό χάρισμα.
εχθαίρω: εχθρεύομαι, μισώ.
Στιχ. 13-15: με είδε... έθνη· εννοεί τα είκοσι χρόνια που ήταν ξενιτεμένος.
Στιχ. 27: εις την Αυσονίαν· Αυσονία ονομαζόταν αρχικά η κεντρική και αργότερα όλη η Ιταλία. Ο Κάλβος έζησε πολλά χρόνια σ' αυτή.
αλβιόνειος: από το Αλβιών, Αγγλία.
Ταμησσός: ο ποταμός Τάμεσης.
αφροδίτη: ομορφιά, χάρη.
Στιχ. 32: Αι Παρνάσσιαι κόραι· οι Μούσες.
Οι αρχαίοι Έλληνες θεωρούσαν τον Παρνασσό ιερό όρος του Απόλλωνα και των
Μουσών, οι οποίες ονομάζονταν και «Κωρύκιαι νύμφαι» επειδή έμεναν στο
Κωρύκιον άντρον.
Στιχ. 33: λύσιον φύλλον (λύσιος· αυτός που
ελευθερώνει, που απολυτρώνει. Επίθετο του Βάκχου.): στολίδι από φύλλα
αμπελιού και από τσαμπιά σταφυλιών που χρησιμοποιούνταν για να
διακοσμούνται οι ραβδώσεις των κιόνων.
Στιχ. 39-40: τους βράχους αλβιονείους· εννοεί τις βραχώδεις ακτές της Αγγλίας.
Στιχ. 45: το αμαλθείον· το κέρας της
Αμάλθειας. Κατά τη μυθολογία η κατσίκα Αμάλθεια θήλασε το Δία, όταν ήταν
βρέφος, ή οι Νύμφες του πρόσφεραν το γάλα μέσα στο κέρατο της, που
έγινε σύμβολο αφθονίας αγαθών.
Στιχ. 52: Των Κελτών ιερά πόλις· εννοεί το Παρίσι που φημιζόταν για τους μεγαλόπρεπους ναούς του (Παναγία των Παρισίων κ.ά.).
Κυθέρεια: η θεά Αφροδίτη.
εσπέριον άστρον: ο αποσπερίτης.
ξύλα: βάρκες, πλοία.
Η λαμπάς η αιώνιος: ο ήλιος.
Στιχ. 104: Ο θερμός Κύων· οι ζέστες του καλοκαιριού (κυνικά καύματα). Κύων· αστερισμός που εμφανίζεται τους θερινούς μήνες.
έαν: εάν.
σμάραγδα· το πράσινο χρώμα (οι πρασινάδες).
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
- Ο ποιητής θέλει να υμνήσει τις ομορφιές της Ζακύνθου. Πώς το πετυχαίνει;
- Στο ποίημα είναι έντονο το συναίσθημα της φιλοπατρίας. Να παρακολουθήσετε πώς κλιμακώνεται και σε ποιο σημείο φτάνει στην κορύφωσή του;
- Είναι φανερή η εικονοπλαστική δύναμη του Κάλβου. Πού τη βλέπουμε;
- Ποιες εικόνες συγκρατεί ο ποιητής από την πατρίδα του;
- Τι πιστεύει ο Κάλβος ότι δίνει στον άνθρωπο την πληρότητα και την πραγματική ευτυχία;
- Να επισημάνετε τα βιογραφικά στοιχεία που μπορούν να βγουν από την ωδή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου